خانه مطبوعات استان یزد -شماره ثبت 594

اخبار و فراخوان های خانه مطبوعات استان یزد

خانه مطبوعات استان یزد -شماره ثبت 594

اخبار و فراخوان های خانه مطبوعات استان یزد

اساسنامه خانه مطبوعات استان یزد

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۳ ق.ظ

مقدمه

مطبوعات و رسانه‌های کشور، از جمله مطبوعات و مراکز خبری استانی به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل رشد فرهنگ عمومی کشور نقشی اساسی در جهت تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری و اشاعه            ارزش­های انقلابی و تنویر افکار عمومی ایفا می‌کنند. همچنین مطبوعات نقش مهمی در رشد و ارتقای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ملت­ها و نظارت، نقد و بهبود عملکرد دولت­ها دارند و در عصری که رسانه­های گروهی، کاربردی­ترین ابزار جوامع برای تولید و انتقال اطلاعات قلمداد می­شوند، نقش عمده نشریات محلی به عنوان بازتاب­‌دهنده رویدادها ومشکلات منطقه‌ای در جهت­‌دهی نیروها و برنامه‌ریزی‌ برای رفع نارسایی­ها و توسعه کشور  بر کسی پوشیده نیست.

فصل اول کلیات و اهداف

ماده 1- کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی مطبوعات محلی که خود متضمن تقویت نقش مطبوعات کشور و افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاع­رسانی کشور است، صرفاً از طریق حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی، بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی، توسعه دانش فنی و امنیت شغلی - حرفه‌ای اصحاب جراید و شناسایی امکانات بالقوه و بهره­گیری از افکار،‌ اندیشه، تجارب و اراده جمعی اصحاب مطبوعات و فعالان این عرصه میسر خواهد بود. بدین منظور «خانه مطبوعات» که از این پس اختصاراً «خانه» نامیده می‌شود به عنوان تشکیلاتی فرهنگی، صنفی، غیردولتی و غیرانتفاعی از دست‌اندرکاران مطبوعات و مراکز خبررسانی استان تشکیل می‌گردد تا به موجب این اساسنامه اهداف فوق را در استان دنبال نماید.

تبصره با فراخوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مجمع عمومی برای انتخاب هیأت مؤسس تشکیل و اعضای هیأت مذکور به تعداد هفت نفر از بین نامزدهای حاضر به اکثریت آرا انتخاب خواهند شد. نماینده هیأت مؤسس نیز موظف است با نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نسبت به انجام تشریفات قانونی ثبت خانه مطبوعات، عضوگیری و بر اساس شرایط مقرر در ماه 44 و برگزاری مجمع عمومی برای انتخاب هیأت مدیره حداکثر ظرف یک ماه اقدام نماید.

فصل دوم وظایف

ماده 2 وظایف خانه مطبوعات در هر استان عبارت است از :

1–  کمک به تامین حقوق و گسترش آزادی­های قانونی و مسوولانه رسانه های استان با رویکرد صنفی

2– کمک به اقتصاد رسانه های استان از طریق آموزش و ترویج شیوه­های روزآمد مدیریت رسانه

3- استعدادیابی و حمایت از آموزش و اشتغال نیروهای مستعد در حوزه روزنامه­نگاری حرفه­ای

4- بسط و تقویت ارتباط مطبوعات استان با دستگاه­های اجرایی، موسسات و نهادهای دولتی و عمومی و سایر صنوف و  تشکل­های قانونی

5- تدوین بانک­های اطلاعاتی روزنامه­نگاران، برگزاری جشنواره‏ها، نمایشگاه­ها و بزرگداشت مناسبت­های مطبوعاتی در استان

 6- همکاری با مراکز عرضه و فروش نشریات محلی به منظور تقویت سامانه توزیع مطبوعات در استان

7- دفاع از حقوق حرفه­ای اعضا و داوری در اختلافات داخلی روزنامه­نگاران استان

8- حل مشکلات صنفی اعضا و فراهم آوردن تسهیلات رفاهی برای آنان

9- تأسیس و تقویت تعاونی (مصرف، مسکن) و صندوق اعتباری حمایت، برای اعطای تسهیلات به اعضا

10- جذب حمایت­های مالی و تسهیلات دولتی و توزیع قاعده­مند آنها در بین اعضا

11- تدوین و اجرای برنامه‏های فرهنگی- آموزشی در جهت توسعه کیفی مطبوعات استان

12 - آسیب‏شناسی فعالیت­های مطبوعاتی و طراحی ساز و کارهای لازم برای ارتقای کمی و کیفی مطبوعات استان

13ـ ایجاد بستری برای خدمات رسانه‌ای و آموزشی به ادارات، ‌نهادها و متقاضیان در جهت تأمین مخارج مطبوعات

14- آموزش شیوه‏های حرفه­ای روزنامه‏نگاری و فنون و تخصص‏های مرتبط به اعضا، روزنامه­نگاران غیر عضو و علاقه‏مندان به این حرفه

15- تعامل فعالانه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره کل مطبوعات و خبرگزاری­های داخلی در تکمیل    بانک­های اطلاعاتی، برگزاری جشنواره­ها، فعالیت­ها و بزرگداشت مناسبت­های مطبوعاتی در استان بر اساس تفاهم­نامه­های منعقده و مصوب فی­مابین. 

فصل سوم – محل، گستره فعالیت و مدت

ماده 3–  محل و مرکز فعالیت خانه مطبوعات در شهر  یزد و گستره فعالیت آن استان  یزد  خواهد بود.

نشانی فعلی :یزد -  خیابان امام خمینی ره کوچه مسجد برخوردار جنب مدرسه ابن سینا خانه مطبوعات استان یزد

ماده مدت فعالیت خانه از تاریخ تأسیس، نامحدود است.

تبصره مفاد این اساسنامه پس از تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌های استان تحت عنوان اساسنامه خانه مطبوعات با قید نام استان معتبر خواهد بود.

فصل چهارم – ارکان و مقررات

ماده 5 – ارکان خانه مطبوعات عبارتند از:

1– مجمع عمومی

2– هیأت مدیره

3– مدیر خانه مطبوعات

4– بازرسان

ماده 6– مجمع عمومی عالی‏ترین رکن خانه مطبوعات است که از اجتماع اعضای حقیقی و به درخواست اشخاص ذیل تشکیل می‏شود:

1 – هیأت مؤسس (فقط برای دوره اول )

2 – اکثریت اعضای هیأت مدیره

3 – بازرس

4 – حداقل یک پنجم اعضا برای مجمع عمومی عادی و یک سوم اعضا برای مجمع عمومی فوق‏العاده

تبصره- در صورتی که هیأت مدیره ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول درخواست کتبی اشخاص فوق نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نکند، مجمع با دعوت هر یک از بازرسان تشکیل خواهد شد. در صورت استنکاف بازرسان از دعوت مجمع عمومی، هیأت مؤسس با اطلاع و همکاری اداره ‏کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام خواهد کرد.

ماده 7– دعوت مجمع عمومی باید با قید دستور، زمان و محل تشکیل جلسه حداقل 15 و حداکثر 45 روز قبل از تشکیل جلسه به وسیله انتشار آگهی در یکی از مطبوعات استانی که به عنوان روزنامه رسمی خانه ثبت شده است  و یا با ارسال دعوتنامه کتبی به آخرین نشانی اعضا بعلاوه ارسال پیامک برای کلیه اعضا به نحوی که حداقل دو سوم آن تحویل شده باشد.

تبصره- در مواردی که کلیه اعضا در مجمع حاضر باشند، نشر آگهی و تشریفات دعوت، الزامی نیست.

ماده 8 مجمع عمومی عادی با حضور نماینده اداره‏ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حداقل نصف به علاوه یک اعضا یا وکلای رسمی آنان رسمیت پیدا می‏کند و در صورت عدم حصول نصاب مذکور، آگهی دعوت مجمع باید حداکثر ظرف مدت 15 روز با رعایت ماده 7 اساسنامه با همان دستور جلسه قبلی منتشر شود. در این صورت، جلسه با حضور عده حاضر رسمیت خواهد یافت.

تبصره 1- نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که از مدیران یا کارشناسان آن اداره‏ کل است،‌ به عنوان ناظر توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کتباً به مجمع معرفی می‏شود.

تبصره 2- در صورت رسمیت نیافتن جلسه مجمع عمومی، مقام دعوت‏کننده مجمع و نماینده اداره‏ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، صورتجلسه‏ای دایر بر عدم رسمیت آن تهیه می‏کنند و به امضای حاضران می‏رسانند.

ماده 9– جلسات مجامع عمومی را (در صورت رسمیت یافتن) رئیس هیأت مدیره و در غیاب او یکی از اعضای هیأت مدیره افتتاح می‏کند. در جلسه مجمع ابتدا یک رئیس، یک نایب رئیس، یک منشی و دو نفر ناظر از میان اعضای مجمع عمومی انتخاب خواهند شد.

تبصره- در صورتی که مجامع عمومی از طرف اشخاص مذکور در ماده 6 (به جز هیأت مدیره) تشکیل شود، مسن‏ترین عضو حاضر در جلسه، مجمع را افتتاح می‏کند.

ماده 10ـ کلیه اعضای خانه می‌توانند در مجامع عمومی حضور یابند و هر عضو در مجمع عمومی فقط حق یک رأی خواهد داشت، در صورتی که حضور عضو در مجمع میسر نباشد می‌تواند حق رأی را به موجب وکالت‌نامه به عضو دیگر یا نماینده تام‌الاختیار خود واگذار نماید. وکالت‌نامه‌های مزبور باید ضمیمه صورتجلسه مجمع شود و در سوابق خانه نگهداری گردد.

تبصره وکالتنامه‌ها حداقل دو روز قبل از تاریخ جلسه انتخابات باید تحویل بازرس شود.

تبصره هر عضو در مجمع عمومی فقط می‌تواند وکالت یک نفر را قبول کند و اعضا نمی‌توانند بیش از دو جلسه پیاپی برای شرکت در مجمع عمومی وکیل اختیار کنند.

ماده11– ملاک تشخیص تعداد اعضای حاضر در جلسات مجامع عمومی، دفتر حضور و غیابی است که حاضران در بدو ورود به جلسه آن را امضا می‏کنند. مقام دعوت‏کننده مجمع مکلف است دفتر حضور و غیاب اعضا را برای  تطبیق با اسامی حاضران در جلسه و اعمال کنترل‏های لازم در اختیار هیأت رئیسه مجمع قرار دهد.

ماده12– تصمیمات مجمع عمومی عادی با اکثریت نسبی آرای حاضر در مجمع اتخاذ می‏شود. در صورتی که در جلسه مجمع عمومی،‌ مذاکرات به اخذ تصمیم منتج نشود، جلسه برای یک هفته به عنوان تنفس تعطیل و به جلسه بعدی که منحصراً برای تعقیب مذاکرات و اتخاذ تصمیم درباره دستور جلسه قبل تشکیل شده، موکول می‏شود.

تبصره- در صورتی که جلسه مجمع عمومی به عنوان تنفس تعطیل و هیأت رئیسه مجمع عمومی در جلسه بعدی حاضر نشده باشند، به جای اشخاص غایب، افراد دیگری انتخاب خواهند شد.

ماده13– تصمیماتی که در مجمع عمومی با رعایت مقررات اتخاذ می‏گردد، برای کلیه اعضا اعم از حاضر و  غایب نافذ و معتبر خواهد بود. این تصمیمات به طریقی که برای دعوت مجامع عمومی در این اساسنامه پیش‏بینی شده است، به اطلاع اعضا خواهد رسید.

ماده14- گروهی از اعضا (حداقل 10 درصد کلّ اعضاء) می توانند پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی، مورد یا موارد دیگری غیر از موضوعاتی که در دعوتنامه تشکیل مجمع قید شده است، پیشنهاد کنند و مقام دعوت­کننده مجمع مکلف است پیشنهاد مزبور را با لحاظ اولویت موضوعی و زمانی در همان مجمع یا جلسه بعد از تنفس مطرح کند.

ماده 15– مجامع عمومی به دو صورت تشکیل خواهد شد:

1– مجمع عمومی عادی

2– مجمع عمومی فوق‏العاده

ماده16– مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار تشکیل می‏شود و در موارد مقتضی می‏توان در هر موقع از سال مجمع عادی را به طور فوق‏العاده تشکیل داد.

ماده 17– وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح ذیل است :

1– انتخاب هیأت مدیره برای مدت دو سال

2– انتخاب بازرسان برای مدت یک سال

3– استماع گزارش‏های ادواری هیأت مدیره و بازرسان

4– اخذ تصمیم درباره گزارش­ها، طرح‏ها و پیشنهادهای هیأت مدیره و بازرسان

5– رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش‏های مالی هیأت مدیره و بازرسان

6– تعیین و تصویب سیاست­ها و برنامه‏های خانه مطبوعات به پیشنهاد هیأت مدیره

7– تعیین میزان حق عضویت اعضا و تصویب بودجه جاری، اعتبارات و سرمایه‏گذاری‏ها به پیشنهاد هیأت مدیره

ماده 18– مجمع  عمومی فوق‏العاده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم درخصوص موارد زیر تشکیل می‏شود :

1– تغییر مواد اساسنامه (در حدود قانون) با تأیید اداره‏کل امور مطبوعات و خبرگزاری‏های داخلی

2– تصمیم‏گیری نسبت به عزل یا قبول استعفای هیأت مدیره

3– اتخاذ تصمیم راجع به انحلال خانه مطبوعات

ماده19– مجمع عمومی‏ فوق‏العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضا و یا اکثریت مطلق اعضای هیأت مدیره و یا بازرسان و با حضور نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حضور حداقل دو سوم اعضا تشکیل می‏شود. در صورتی که مجمع عمومی فوق‏العاده در نوبت اول به حد نصاب مقرر نرسد مجمع برای نوبت دوم دعوت می­شود و با حضور اعضای حاضر که نباید از یک پنجم اعضاء کمتر باشد، رسمیت پیدا می‏کند.

ماده20– صورتجلسات مجامع عمومی و تصمیمات متخذه در آن، توسط منشی در دفتر مخصوص ثبت شده و به امضای رئیس، نایب رئیس، ناظران و منشی می‏رسد و رونوشت آن توسط رئیس مجمع به هیأت مدیره ابلاغ و نسخه‏ای از آن به اداره‏کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارسال می‏شود.

تبصره- صورتجلسات مجامع به عنوان اسناد خانه مطبوعات همواره باید در سوابق خانه مطبوعات محفوظ بماند.

هیأت مدیره

ماده 21ـ اداره امور خانه طبق اساسنامه به عهده هیأت مدیره‌ای مرکب از هفت نفر عضو می‌باشد که اعضای اصلی و     علی­البدل آن برای مدت دو سال با رأی مخفی به شرح ذیل انتخاب می‌شوند:

دو نفر از مدیران مسئول نشریات استان با یک نفر عضو علی­البدل (مدیران مسئول نشریاتی با گستره مصوب سراسری یا منطقه­ای صرفاً در استانی که دفتر مرکزی آنها واقع است می توانند نامزد هیأت مدیره شوند)

سه نفر از روزنامه­نگاران شاغل در رسانه های استان با یک نفر عضو علی­البدل

یک نفر از مسئولان نمایندگی‌ها و سرپرستی‌های روزنامه­های سراسری با یک نفر عضو علی­البدل.

یک نفر از مسئولان نمایندگی خبرگزاری‌ها با یک نفر عضو علی­البدل

تبصره1- روزنامه نگار در این اساسنامه اعم از خبرنگار، دبیر گروه،‌ معاون دبیر گروه،‌ معاون سردبیر، عضو شورای سردبیری و سردبیر است که شغل اصلی و مستمر هر یک از عناوین مذکور، رسانه ای باشد و در فهرست بیمه­ای رسانه متبوع باشند.

تبصره2- اعضای هیأت مدیره بجز ردیف­های 3 و4 نمی‌توانند شغل رسمی دولتی یا نهادهای عمومی داشته باشند.

تبصره 3-  بیش از 3 نفر از یک رسانه نمی‌توانند عضو هیأت مدیره باشند.

تبصره4- چنانچه در طول دوره، هر یک از اعضای هیات مدیره از مسئولیت خود در رسانه متبوع استعفا کنند یا عزل شوند عضویت آنان در هیات مدیره به قوت خود باقی است .

ماده22- احراز صلاحیت نامزدهاو نظارت بر نحوه برگزاری و مراحل انتخابات به عهده اداره‏ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواهد بود.

ماده23- اخذ رأی برای انتخاب اعضای اصلی و علی‏البدل در یک نوبت صورت می‏گیرد. حائزان اکثریت نسبی، به ترتیب آرای بیشتر، اعضای اصلی و علی‏البدل شناخته می‏شوند و انتخاب مجدد هر یک از آن­ها بلامانع است.

ماده24- در صورت استعفا، فوت، ممنوعیت قانونی و یا سه جلسه متوالی غیبت هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره، عضویت وی در هیأت مدیره ملغی شده، یکی از اعضای علی‏البدل به ترتیب آرای بیشتر برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی به عنوان عضو اصلی در جلسات شرکت می‏نماید.

تبصره- استعفای هر یک از اعضای هیأت مدیره تا تعیین عضو جدید، رافع مسئولیت وی نسبت به وظایفش نخواهد بود.

ماده25– در صورتی که به علل استعفا، فوت یا ممنوعیت قانونی، هیأت مدیره از اکثریت مقرر در اساسنامه خارج شود،‌ مجمع عمومی بر اساس ماده 6 اساسنامه دعوت خواهد شد تا نسبت به تکمیل اعضای هیأت اقدام کند.

ماده 26– عضویت همزمان هیأت مدیره و بازرسی، ممکن نیست.

ماده27– پس از انقضای مدت مأموریت هیأت مدیره در صورتی که هیأت مدیره جدید انتخاب نشده باشد، هیأت مدیره قبلی تا انتخابات جدید و حداکثر تا شش ماه، به وظایف خود ادامه داده و مسؤولیت اداره خانه مطبوعات را به عهده خواهد داشت.

ماده 28- اگر حداکثر تا یک ماه قبل از انقضای ماموریت هیات مدیره دعوت مجمع برای موضوع بند اول صورت نگیرد، مدیرخانه و هیچ یک از اعضای هیات مدیره و بازرسی حق نامزدی برای هیچ یک از سمت­های فوق، برای اولین دوره پیش رو را ندارند.

 ماده 29–  هیأت مدیره مکلف است بلافاصله بعد از انتخابات و اعلام قبولی در اولین جلسه از بین خود یک رئیس،‌ یک نایب رئیس، یک خزانه‏دار (مسؤول مالی) و یک منشی انتخاب نماید.

تبصره- حدود اختیارات افراد موضوع این ماده را آیین‏نامه داخلی مشخص می‏کند که حداکثر یک ماهه پس از استقرار هیأت مدیره توسط این هیأت تصویب می شود.

ماده30– جلسات هیأت مدیره حداقل ماهی یک­بار در موعد و محل معینی که قبلاً به تصویب هیأت مدیره رسیده با حضور اکثریت اعضای اصلی هیأت تشکیل و رسمیت می‏یابد و برای اتخاذ تصمیم، رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه ضروری است. تصمیمات هیأت مدیره در دفتر صورتجلسات هیأت ثبت شده و به امضای اعضای حاضر در جلسه می‏رسد.

تبصره1- جلسه فوق‏العاده هیأت مدیره با دعوت کتبی رئیس یا نایب رئیس هیأت یا مدیرخانه و یا اکثریت اعضای هیأت مدیره تشکیل می‏گردد.

تبصره2- حضور اعضای علی­البدل، بدون حق رأی در جلسات بلامانع است. 

ماده31– خدمات اعضای هیات مدیره در ازای عضویت در هیات بلاعوض است و پرداخت هرگونه هزینه­ای براساس آیین­نامه خواهد بود که به پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.

ماده 32– هیأت مدیره دارای اختیارات لازم برای اداره امور خانه مطبوعات و از جمله عهده‏دار وظایف ذیل است :

دعوت مجمع عمومی (عادی ـ فوق­العاده)

اجرای اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی و سایر مقررات مربوطه

نصب و عزل و قبول استعفای مدیر خانه و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد حدود وظایف و اختیارات و میزان حقوق و مزایای مدیر به مجمع.

نظارت بر مخارج جاری خانه، رسیدگی به حساب­ها جهت ارائه به بازرسان و تسلیم به موقع گزارش و ‌تراز مالی به مجمع عمومی

قبول درخواست­های عضویت و تطبیق دادن شرایط عضویت متقاضیان و اخذ تصمیم درخصوص اعضایی که شرایط عضویت را از دست بدهند.

تبصره: هیأت مدیره موظف است حداکثر دو ماه بعد از تقاضای عضویت هر متقاضی و در صورتی که به قبول عضویت وی اقدام کند و در صورتی که متقاضی شرایط عضویت را ندارد کتباً و با استناد به بندهای ماده.... علّت مخالفت خود را اعلام دارد.    

تهیه و تنظیم طرح‌ها و برنامه‌ها و بودجه و سایر پیشنهادها و ارائه به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم.

تشکیل کمیته‌های فنی، آموزشی و تخصصی برای نیل به اهداف مصوب

تشکیل کمیته انضباطی برای رسیدگی به تخلفات حرفه­ای اعضا مرکب از 3 نفر از پیشکسوتان مطبوعاتی استان (اعم از عضو و غیر عضو) که سابقه حداقل 15 سال سابقه فعالیت رسانه ای داشته باشند.

9 ـ تهیه و تنظیم دستورالعمل‌های داخلی و آیین­نامه‌های مالی و تقدیم به مجمع عمومی برای تصویب

10ـ تعیین نماینده یا وکیل در دادگاه‌ها و مراجع قانونی و سایر نهادها با حق توکیل به غیر

11ـ تعیین و معرفی صاحبان امضای مجاز (از اعضای هیأت مدیره و مدیر خانه) جهت افتتاح حساب، انعقاد قراردادها و اسناد تعهدآور

12ـ تفویض و واگذاری قسمتی از اختیارات خود به اشخاصی که در این اساسنامه و یا آیین­نامه‌های اجرایی خانه تعریف شده و حائز شرایط باشند.

13ـ انجام سایر وظایف و تکالیفی که به موجب این اساسنامه مستقیماً و یا به اعتبار تصدی امور خانه به عهده هیأت مدیره گذاشته شده است.

14ـ انتخاب و تهیه آرم، سربرگ و مهر مخصوص خانه

15ـ انجام مراحل اداری ثبت تغییرات اساسنامه در مراجع قانونی

ماده33– پس از تأیید صحت انتخابات توسط نماینده اداره‏ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، انتقال مسؤولیت از هیأت مدیره سابق به هیأت مدیره بعدی و مراحل ثبت قانونی باید ظرف 15 روز بعد از تاریخ قبولی هیأت مدیره انجام و کلیه اوراق، اسناد، دفاتر، حساب­ها، مهر و موجودی‏های خانه مطبوعات به هیأت مدیره جدید تسلیم و پس از ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکت­ها، ترتیبی اتخاذ شود تا امضاهای مجاز معرفی گردد.

تبصره ـ در صورت استنکاف یا تعلل در انجام امور موضوع این ماده توسط هر یک از اعضای هیأت مدیره و یا مدیر خانه مطبوعات، مسأله ابتدا از طریق میانجی‌گیری اداره کل ارشاد استان حل و فصل می‌شود و در صورت عدم حصول نتیجه، موضوع به مراجع قانونی و محاکم قضایی ارجاع می‌شود.

ماده34– مراتب نقل و انتقال باید صورت­جلسه شود و به امضای اکثریت اعضای هیأت مدیره سابق و اعضای هیأت مدیره جدید، بازرسان و نماینده اداره ‏کل فرهنگ و ارشاد استان برسد. صورت مجلس مذکور جزء اسناد و سوابق خانه مطبوعات محفوظ خواهد بود.

ماده35– کلیه قراردادها و اسناد مالی تعهدآور خانه مطبوعات براساس آیین‏نامه مالی با امضای رئیس یا نائب رئیس هیأت مدیره  و مدیر خانه معتبر است.

ماده36– هیأت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام می‌دهد و هیچ یک از اعضا حق ندارد از اختیارات هیأت به تنهایی استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی هیأت مدیره را داشته باشد.

 

مدیر خانه مطبوعات

ماده 37 - هیأت مدیره مکلف است برای اداره امور خانه مطبوعات و اجرای تصمیمات مجامع عمومی و هیأت مدیره از بین خود یا اعضای خانه مطبوعات یک نفر را برای مدت دو سال به عنوان مدیر انتخاب و حدود اختیارات وی را تعیین کند.

تبصره 1- مدیر خانه مطبوعات نمی‏تواند در عین حال رئیس هیأت مدیره نیز باشد، مگر با اکثریت سه چهارم آرای هیأت مدیره.

تبصره 2 - مدیر خانه مطبوعات در صورتی که عضو هیأت مدیره نباشد، می‏تواند بدون داشتن حق رأی در جلسات هیأت مدیره شرکت کند.

ماده 38– مدیر خانه مطبوعات بالاترین مقام اجرایی خانه مطبوعات است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیأت مدیره به وی تفویض می‏گردد، نماینده خانه مطبوعات محسوب شده و عزل وی از اختیارات هیأت مدیره است.

تبصره1– اگر مدیر خانه مطبوعات عضو هیأت مدیره باشد، دوره مدیریت او از مدت عضویتش در هیأت مدیره بیشتر نخواهد بود. امّا انتخاب مجدد وی طبق مقررات این اساسنامه بلامانع می‏باشد.

تبصره2– حقوق و مزایای مدیر خانه مطبوعات به وسیله هیات مدیره تعیین می‏شود.

ماده39– وظایف و اختیارات به شرح زیر است:

1– مدیریت امور اداری و اجرایی خانه مطبوعات

2– نمایندگی قانونی خانه مطبوعات در مراجع رسمی و در قبال اشخاص حقیقی و حقوقی

3– استخدام کارکنان خانه مطبوعات در حدود ضوابط و مصوبات و با تصویب هیأت مدیره

4– دریافت درخواست عضویت­ها و انجام امور مربوط

5– دریافت و ثبت ورودیه‏ها و حق عضویت‏ اعضا

6– برگزاری دوره‏های آموزشی

7– تهیه و تنظیم پیش‏نویس آیین‏نامه داخلی هیأت مدیره و پیشنهاد تغییرات و اصلاحات بعدی

8 – نگهداری دارایی­ها، اموال، حساب­ها، اسناد و دفاتر خانه مطبوعات

9– اعمال اختیاراتی که به صورت موردی یا مقطعی از جانب هیأت مدیره به وی تفویض شده باشد

10– ارائه پیشنهادهای لازم در زمینه گسترش و بهبود فعالیت های تعریف شده به هیأت مدیره

11– تهیه پیش‏نویس ترازنامه، بودجه و گزارش سالیانه برای  بررسی هیأت مدیره و ارسال آن به مجامع

12– صدور معرفی‏نامه اعضا به درخواست متقاضی برای اخذ تسهیلات

13– پیشنهاد برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق‏العاده با ذکر علل موجه به هیأت مدیره

14ـ انجام سایر وظایف و اختیاراتی که در حدود اساسنامه و از سوی هیأت مدیره به وی محول می‌شود.

بازرسان

ماده40 مجمع عمومی عادی دو نفر از اعضای خانه مطبوعات را برای مدت یک سال مالی به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی‏البدل انتخاب می‏کند تا انجام وظیفه نمایند.

تبصره1– انتخاب مجدد بازرس/ بازرسان بلامانع است.

تبصره2– در صورت فوت، ممنوعیت قانونی، از دست دادن شرایط و یا استعفای هر یک از بازرسان، هیأت مدیره ظرف ده روز بازرس علی‏البدل را برای بقیه مدت باقی مانده دوره بازرسان دعوت می‏کند.

تبصره3– تا زمانی که بازرس جدید انتخاب و به کار مشغول نشده، بازرس قبلی کماکان در مسؤولیت خود خواهد بود.

تبصره4– حق‏الزحمه و پاداش بازرسان انتخابی وفق آیین‏نامه مالی مصوب مجمع عمومی، تعیین و پرداخت می‏شود.

ماده41وظایف بازرس/ بازرسان به شرح زیر است :

1– نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور خانه مطبوعات و عملیات انجام شده با اساسنامه، قوانین و مقررات و دستورالعمل‏ها

2– رسیدگی به حساب­ها، دفاتر، اسناد، صورت­های مالی از جمله ترازنامه و حساب­های سود و زیان، بودجه پیشنهادی و گزارش­هایی که توسط هیأت مدیره یا مدیر خانه مطبوعات تهیه شده است.

3– رسیدگی به شکایات اعضا و ارایه گزارش به مجمع عمومی

4– دادن تذکر کتبی تخلفات صورت گرفته به هیأت مدیره و مدیر خانه مطبوعات و تقاضای رفع آن­ها

5– نظارت بر انجام حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی‏ها به مجمع عمومی و مراجع ذیربط

6– گزارش هرگونه تخلف هیأت مدیره و یا مدیر خانه مطبوعات از مفاد اساسنامه و آیین‏نامه‏ها به مجمع عمومی

7– تقاضای تشکیل جلسه فوق‏العاده مجمع عمومی در صورت لزوم

تبصره– بازرس/ بازرسان می‏توانند بدون داشتن حق رأی در جلسات هیأت مدیره شرکت کنند.

فصل پنجم – شرایط عضویت

ماده42– کلیه شاغلان مطبوعات، پایگاه­های خبری و نمایندگی­ها و سرپرستی­های روزنامه­های سراسری و خبرگزاری ها که در بخش تحریریه و در قالب شغل اصلی و مستمر فعالیت می‌کنند (اعم از خبرنگار، دبیرگروه، معاون دبیرگروه، معاون سردبیر، سردبیر، گرافیست، عکاس، مدیرمسئول و صاحب امتیاز که دارای شرایط زیر باشند می‌توانند به عضویت خانه و یا هیأت مدیره درآیند:

1– داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2– تدین به یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی

3– پایبندی به قانون اساسی بویژه اصول بنیادین آن

4– عدم اشتهار به فساد اخلاقی

5– داشتن حداقل مدرک دیپلم (به ازای هر 7 سال فعالیت مطبوعاتی مورد تایید وزارت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، یک مقطع تحصیلی محاسبه شود)

6– اقامت داشتن در حوزه فعالیت خانه مطبوعات

7– برخورداری از حداقل یک سال سابقه اشتغال اصلی و مستمر بیمه­ای (منتهی به هر مجمع عمومی) در یکی از نشریات چاپی یا الکترونیک و یا نمایندگی روزنامه­های سراسری و خبرگزاری­ها به عنوان روزنامه­نگار (برای اولین مجمع عمومی سابقه 2 ماهه کفایت می کند)

8– نداشتن محکومیت کیفری موثر (محرومیت از حقوق اجتماعی)

9– قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و مصوبات قانونی خانه مطبوعات

10- امضای میثاق نامه اخلاق حرفه ای

تبصره 1- روزنامه نگاران فعال در رسانه های منطقه­ای یا سراسری، مشروط به آنکه دفتر مرکزی رسانه آنها در استان واقع باشد می­توانند به عضویت خانه مطبوعات آن استان درآیند. (نشانی دفتر مرکزی، همان است که در سایت اداره کل مطبوعات و خبرگزاری­های داخلی و شناسنامه ثابت رسانه مطابق ماده 18 قانون مطبوعات آمده است.)

تبصره 2- در صورتی که هر عضو در طول مدت عضویت خود حداقل یکی از شرایط بالا را فاقد شود یا مشخص شود از ابتدا فاقد آن بوده، عضویت وی تا رفع آن لغو می شود. چنانچه فرد، عضو هیأت مدیره یا بازرس باشد مسئولیت وی نیز منتفی         می شود.

تبصره 3 - در مورد بند 7 و برای کسانی که بیمه آنان توسط دستگاه­های دولتی یا صندوق­های بازنشستگی پرداخت می­شود، معرفی­نامه رسانه به همراه مدارک مربوط به بیمه و تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کفایت می­کند. سقف این تعداد برای رسانه ها بر اساس جدول زیر خواهد بود.

روزنامه ها = 5 نفر

دفاتر سرپرستی روزنامه ها و خبرگزاری ها = 3 نفر

هفته نامه ها و سایت های خبری = 3 نفر

سایر نشریات = 1 نفر

برای تمام رسانه های فوق، انتشار منظم حداقل 3 ماه منتهی به برگزاری مجمع عمومی و واقع بودن دفتر مرکزی رسانه در استان ضروری است.

تبصره 4 افراد زیر با معرفی صاحب امتیاز رسانه فعال می توانند به عضویت افتخاری خانه درآیند (رسانه فعال، نشریه ای است که در سه ماه منتهی به صدور معرفی نامه، به طور مرتب بر اساس دوره انتشار مصوب خود منتشر شده باشد و در مورد رسانه های فضای مجازی نیز استمرار انتشار مطالب در این مدّت رعایت شده باشد):

1- افرادی که به عنوان رابط خبری، مترجم، ویراستار یا نویسنده با آن رسانه همکاری می کنند.

2- افرادی که در سمت های خبری یا تحریری اشتغال داشته اند و ترک فعالیت حرفه ای نموده اند.

3- روزنامه نگاران آزاد یا پاره وقت که شغل اصلی و مستمر آنان روزنامه نگاری نیست. (مشروط به انتشار حداقل 20 مطلب در فاصله یکسال)

4- مشاغل مرتبط با رسانه از جمله چاپ، توزیع، فروش، خدمات فنی، ویزیتوری و همکاران اداری تا تشکیل رسمی صنوف تخصصی.     

تبصره 5- اعضای افتخاری از پرداخت ورودیه و حق عضویت معاف هستند.

تبصره 6- اعضای افتخاری از تسهیلات و خدمات خانه مطبوعات می­توانند بهره­مند شوند اما امکان نامزدی در انتخابات یا   رای دادن به هیات مدیره را ندارند.

تبصره 7- اسامی اعضای خانه باید در پایگاه اطلاع­رسانی خانه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به تفکیک نام و نام خانوادگی، نام رسانه، سمت در رسانه، تاریخ عضویت در خانه، سابقه پرداخت بیمه توسط رسانه/ رسانه­ها منتشر و مرتباً به روزرسانی شود. درج مشخصات اعضای افتخاری در فهرست جداگانه نیز بلامانع است.  

تبصره 8- هیچ کس نمی‏تواند در بیش از یک خانه مطبوعات عضو شود مگر آن که از عضویت یک خانه مستعفی و در خانه مطبوعات استانی دیگر، عضویت یابد.

ماده 43- شرایط اختصاصی برای بازرسی و عضویت در هیأت مدیره نیز به شرح زیر است:

1– عضویت در خانه مطبوعات

2– داشتن حداقل 25 سال سن

3– دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا معادل حوزوی آن که به ازای هر 7 سال فعالیت مطبوعاتی مورد تایید وزارت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، یک مقطع تحصیلی محاسبه شود.

ماده 44- منابع مالی خانه مطبوعات عبارتند از:

1– ورودیه برای هر یک از اعضا به میزان دویست هزار ریال

2– حق عضویت سالانه به میزان دویست هزار ریال که به صورت پرداخت الکترونیک و یا در قبال اخذ رسید از سوی عضو پرداخت می‏شود.

3– کمک­های دولتی یا غیر دولتی

4– شهریه کلاس­ها و دوره‏های آموزشی

5- قراردادهای رسانه ای با مراکز دولتی و غیردولتی در چارچوب اساسنامه

تبصره 1- هرگونه تغییر در میزان ورودیه و حق عضویت منوط به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی است.

تبصره 2-کلیه دریافت های نقدی و غیرنقدی پس از ثبت در دفاتر مالی و ثبت اموال قابل استفاده و برداشت خواهد بود.

تبصره 3- چنانچه هر یک از اعضاء، حق عضویت خود را پرداخت نکند و پس از دو بار (با فاصله حداقل یک ماه) اخطار کتبی نیز تسویه نکند، عضویت وی در خانه مطبوعات لغو می‏شود و عضویت مجدد وی مستلزم تصویب هیأت مدیره است.

ماده 45– ابتدای سال مالی اول فروردین و انتهای آن آخر اسفندماه همان سال خواهد بود.

ماده46– در تهیه و تنظیم اسناد حسابداری و دفاتر قانونی و صورت­های مالی، رعایت اصول و موازین و قوانین و مقررات جاری الزامی است.

ماده47– کلیه دریافت­ها، هدایا و کمک­های بلاعوض در صورتی که از طرف اعطا کننده برای مصرف خاصی تعیین نشده باشد، اگر نقدی باشد به حساب خانه واریز می‏شود و اگر غیرنقدی باشد، تقویم و به حساب درآمدها منظور خواهد شد.

ماده 48– در صورت انحلال خانه،‌ کلیه اموال و دارایی‏های منقول و غیرمنقول و موجودی حساب های بانکی خانه مطبوعات، متعلق به اداره‏ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواهد بود.

تبصره– در صورت تشکیل مجدد خانه مطبوعات،‌ این اموال و دارایی‏ها برابر صورتجلسه تنظیمی عیناً در اختیار هیأت مدیره قانونی جدید قرار می‏گیرد.

ماده 49– در موارد پیش­بینی نشده در این اساسنامه، قوانین جاری کشور، ملاک عمل خواهد بود.

 

ماده 50- این اساسنامه در 50 ماده در مجمع عمومی عادی/ فوق‏العاده مورخ 21 / 4 / 1394  به تصویب رسیده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۱
خانه مطبوعات استان یزد-شماره ثبت 594 استان یزد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی